Osvrt na predstave 23. Susreta profesionalno vođenih kazališta za djecu i mlade Hrvatskog centra ASSITEJ u Rijeci

𝐔𝐳 𝐨𝐬𝐯𝐫𝐭 𝐧𝐚 𝐧𝐚𝐠𝐫𝐚đ𝐞𝐧𝐞 𝐩𝐫𝐞𝐝𝐬𝐭𝐚𝐯𝐞, ž𝐢𝐫𝐢 𝐧𝐚𝐦 𝐣𝐞 𝐩𝐨𝐬𝐥𝐚𝐨 𝐢 𝐨𝐬𝐯𝐫𝐭 𝐧𝐚 𝐨𝐬𝐭𝐚𝐥𝐞 𝐩𝐫𝐞𝐝𝐢𝐯𝐧𝐞 𝐩𝐫𝐞𝐝𝐬𝐭𝐚𝐯𝐞 𝐤𝐨𝐣𝐢 𝐬𝐮 𝐬𝐮𝐝𝐣𝐞𝐥𝐨𝐯𝐚𝐥𝐞 𝐧𝐚 𝟐𝟑. 𝐒𝐮𝐬𝐫𝐞𝐭𝐮 𝐩𝐫𝐨𝐟𝐞𝐬𝐢𝐨𝐧𝐚𝐥𝐧𝐨 𝐯𝐨đ𝐞𝐧𝐢𝐡 𝐤𝐚𝐳𝐚𝐥𝐢š𝐭𝐚 𝐳𝐚 𝐝𝐣𝐞𝐜𝐮 𝐢 𝐦𝐥𝐚𝐝𝐞 𝐇𝐫𝐯𝐚𝐭𝐬𝐤𝐨𝐠 𝐜𝐞𝐧𝐭𝐫𝐚 𝐀𝐒𝐒𝐈𝐓𝐄𝐉 𝐨𝐝𝐫ž𝐚𝐧𝐨𝐠 𝐮 𝐑𝐢𝐣𝐞𝐜𝐢 𝐨𝐝 𝟏𝟑. 𝐝𝐨 𝟏𝟔. 𝐫𝐮𝐣𝐧𝐚 𝟐𝟎𝟐𝟏.

Usprkos očekivano manjem broju prijava nego prošlih godina i opravdanim otkazima u posljednji tren, ali i pomalo iznenađujućem izostanku nekih dramsko-pedagoških družina, što je u konačnici rezultiralo relativno malim brojem prikazanih predstava (šest predstava uživo i dvije snimke predstava), festival se pokazao odličnim.

Sve predstave  odlikovao je dobar do odličan rad dramskih pedagoga i, ono što nas je posebno razveselilo, velika motiviranost mladih sudionika u susretu sa scenom i gledateljima te na razgovorima i druženjima na okruglim stolovima.

U konkurenciji od osam predstava, sve redom svojevrsnih junakinja, kvalitetom su se izdvojile tri predstave. Nakon kratke, slatke i skladne rasprave članovi žirija u sastavu Tanja Novak, Kristina Paunovski i Igor Tretinjak jednoglasno su odlučili nagraditi sljedeće tri predstave:

Nagrada za najbolji dramski i pedagoški rad „Zvjezdana Ladika” – Anđeli Ćurković-Petković i Ireni Bausović Tomljanović za odlično vođenje velikog ansambla predstave Tvornica čokolade dramsko-lutkarske radionice Donatolina 1, Kazališta lutaka Zadar.

Sadržajno bazirana na motivima slavnog dječjeg romana Charlie i tvornica čokolade, predstava je dramaturški oblikovana kroz dinamične i duhovite epizode. Predstava donosi žive i razigrane karaktere. Svaki od 31 sudionika, u rasponu od 7 do 17 godina, oblikovao je lik s jednakom zastupljenošću, snagom i upečatljivošću. Ta sveprisutna lakoća igre i zavodljivost ukupnog dojma izvedbe rezultat je posvećenog i promišljenog rada nagrađenih dramskih pedagoginja.

Nagrada za najbolji plesni i pedagoški rad „Zvjezdana Ladika“ jednoglasno se dodjeljuje Andreji Gotovini za izuzetno promišljen rad i vođenje plesnog ansambla predstave Beskrilci u oblacima Dramskog i plesnog studija Istarskog narodnog kazališta u Puli, koju zbog kovid neprilika nismo imali mogućnost vidjeti uživo, već putem video snimke.

Odličan pedagoško-koreografski rad Andreje Gotovine ogleda se u originalnosti odabira teme i pristupa radu na procesu nastanka predstave, na oblikovanju sadržaja iz zapažanja, te na koreografiji nastaloj kroz dijalog s izvođačima. Virtuozna kombinacija koreografije i plesačke interpretacije prožetih odličnom glazbom ostavlja dojam izuzetno promišljenog i posvećenog pedagoškog angažmana na predstavi.

Nagrada za najbolju predstavu u cjelini – Dramskom studiju Dada Kazališne družine Pinklec za predstavu Kralj Lear, rađenu prema djelima Williama Shakespearea i Ulricha Huba.

Riječ je o visoko-estetiziranoj groteski u kojoj su podjednako zastupljeni dramski tekst, karikaturalna gluma i stiliziran scenski pokret baziran na ritmičnosti. U dramaturškom smislu komad obogaćuje okvir predstave u predstavi u kojoj mladi iz skupine Dada traže motive za uprizorenje Kralja Leara, iz čega je vidljiva komunikacija mladih sa spomenutim klasikom.

BJELOVARSKO KAZALIŠTE SKUPINA TINI BJELOKAZ, Ježeva kućica

Skupina Tini Bjelokaz latila se uprizorenja „Ježeve Kućice“ Branka Čopića s jasnom namjerom da na taj dječji klasik stavi vlastiti pečat. To je bilo vidljivo već od uvodnog songa, koji su, u maniri prologa dopisali u stihovima i rimi. Intervencija na originalni tekstualni predložak vidljiva je na još nekim dijelovima priče, i vješto je poslužila da svakom djetetu u ansamblu osigura karakterističnu (a ponegdje i sasvim novu) ulogu. Osim songova koji su pridonijeli razigranosti čitave izvedbe, zanimljivo je i uvođenje dviju pripovjedačica (šumskih vila) koje vješto vode priču najavljujući izmjenu scena. Posebnost „Ježeve kućice“ Tini Bjelokaza svakako su i glumačke izvedbe svih sudionika, koji svojom razigranošću „kupuju“ publiku.

TIRENA, ZAGREB, Nemreš pobjeć od nedjelje

Teatar Tirena se na23. susretu profesionalno vođenih kazališta za djecu i mladeHrvatskoga centra Assitej predstavio predstavom „Nemreš pobjeći od nedjelje“, nastalom prema sjajnom istoimenom dramskom tekstu Tene Štivičić, svojevremeno nagrađenom Nagradom „Marin Držić“. Likove „Ona“ i „On“ – ljubavni par koji ispovjednim formama opisuje dinamiku svoje veze, od udvaranja, do netrpeljivosti pa i kraha veze, Tirenjani su razlomili na niz parova koji tumače „nju“ i „njega“. Deset izvođača je, takvim umnožavanjem parova, naizgled klišeizirane situacije jednog kompleksnog odnosa, proigralo kroz mnoštvo dinamičnih dijaloga kojima su uspjeli dočarati raznolike, žive i duhovite karaktere. Dramaturško suponiranje igre određenih parova u konačnici je dovelo i do dojmljivog kolažiranja mizanscene.

DRAMSKI STUDIO KAZALIŠTA VIROVITICA, Potraga za znanjem

Dramski studio Kazališta Virovitica u svojoj se predstavi uputio u potragu za znanjem koje je netragom nestalo. Je li baš nestalo ili se tek dobro sakrilo? Možda ga je samo lijenost poslala na odmor? Razred odlikaša jednog se dana probudi izgubljen u neznanju. Teškom mukom krenu u potragu za znanjem, da bi na kraju shvatili da je cijelo vrijeme tu negdje, među njima, tek pomalo prikriveno raskriljenom lijenošću. Ovu zgodnu spoznajnu šetnju polaznici dramskog studija uspjeli su pretočiti u zabavnu scensku igru u kojoj su otvorili prostor većem broju izraza, između ostalih i fizičkom teatru. Žiri se složio da se upravo u tom području neverbalne komunikacije kriju brojni potencijali za sljedeća istraživanja.

RIJEČKO KAZALIŠTE MLADIH KAMOV, Stjenice

U zanimljivoj i slojevitoj predstavi Stjenice, u čijem su fokusu zgodno posložene autobiografske crtice iz života Janka Polića Kamova, polaznici dramskog studija Riječkog kazališta mladih Kamov zamijenili su klasično dramaturško građenje predstave na sadržajnom sukobu strukturnim i dijaloškim sukobom. Tako je u svakodnevni dijalog prodirala neočekivana napetost, statičnu je igru poklapala iznenadna dinamičnost, a okidači za obrate bile su tek naizgledne slučajnosti. Tako oblikovana, predstava je zavodila ritmom cjeline nošenom nekolicinom odličnih glumačkih rola, a kroz koju su prodirale zgodne, duhovite i na mjestima aktualne minijature. Posebno je zgodna bila paralela čekanja na kazališnu izvedbu u predstavi koja se progovarala o stvarnom čekanju na otvaranja kazališnih vrata.

DRAMSKI STUDIO ZA SREDNJOŠKOLCE DJEČJEG KAZALIŠTA BRANKA MIHALJEVIĆA U OSIJEKU, Bonton iza duge

Predstava nastala po strip slikovnici Dražena Alerića zbog Covid situacije nije bila izvedena uživo, već ju je žiri, nažalost, morao pogledati preko snimke. Svejedno, uočili smo ključne kvalitete predstave, među kojima se ističu odlično oblikovana profesionalna scenografija, raskošna i zaigrana šminka i odlična glazba, koje su stvorile odličan okvir za ovu čudnovatu „svemirsku“ igru s važnom porukom. Žiri se posebno dojmilo odlično raspjevano i rasplesano finale predstave u kojemu su izvođači pokazali svu radost scenske igre.

Žiri:

– Kristina Paunovski

– Tanja Novak