Nagrade na 25. Susretu profesionalno vođenih kazališta za djecu i mlade Hrvatskog centra ASSITEJ u Bjelovaru

Nagrade i osvrt na predstave 25. Susreta u Bjelovaru

Stručni žiri u sastavu: plesna pedagoginja Sanja Petrovski, redatelj Vanja Jovanović i glumac Ognjen Milovanović nakon dvanaest odgledanih predstava dodjelili su sljedeće tri nagrade:

??????? ?? ???????? ??????? ? ??????š?? ??? „????????? ??????” ?????????? ?? ?????? ???????, ????????? ???????? ??????? ???? ?? ??????? ?? ????????? “???????????”.

Nagrada za najbolji dramski i pedagoški rad “Zvjezdana Ladika” dodjeljuje se dramskom pedagogu Davoru Dokleji. Dramski studio Dada KD Pinklec trebao nam se predstaviti predstavom atraktivnog naslova “Julija & Julija”, no zbog bolesti glumca odlučili su svoje Julije zamijeniti potpuno neatraktivnim naslovom “Snjeguljica” u jednoj od najatraktivnijih izvedbi festivala. Jedina je to ovogodišnja lutkarska predstava na cijelom festivalu, a radi se o kombinaciji pripovjedne glume i animacije odjeće, tkanine i ostalih materijala koji se mogu objesiti na štrik za veš. Tim konceptom Davor je u ovoj predstavi otvorio beskrajnu mogućnost maštanja i glumačkog djelovanja van realističnog glumačkog koda i svoje polaznike uveo laganim korakom ka suvremenom shvaćanju kazališta. U ovoj predstavi svjedočimo ogromnoj glumačkoj disciplini koja ne koči maštu, a očituje se u scenskoj prisutnosti, aktivitetu i partnerskoj suigri na visoko profesionalnoj razini. Za takvu vrstu kolektivne igre može biti zaslužan isključivo dramski pedagog i iz tog razloga mu dodjeljujemo ovo priznanje.

??????? ?? ???????? ????????? ? ??????? – ?č???š?? ???????č??? ??????š?? ??????, ????????? “??????”.

Nagrada za najbolju predstavu dodjeljuje se ZKM Učilištu Zagreb. ZKM-ovci su nas počastili velikim ansambl mjuziklom “Aladin”. Tom, već kanonskom djelu, pristupilo se vrlo nepretenciozno, ali ozbiljno, inzistirajući na vještini i čistoći dramskih odnosa, upućenosti u pjevanju i konkretnosti u scenskom pokretu. Veliki ansambl u kolektivnim scenama disciplinirano izvodi koreografske dijelove predstave ne srljajući u općenitost koja je česta moguća boljka ove kazališne forme. Očito se s glumcima pedagoški radilo vrlo posvećeno jer su glumačke scene izrađene do detalja, a glumci vješto izbjegavaju moguću hermetičnost te vrste režije bivajući u konstantnoj komunikaciji s publikom. Ova predstava u svakom segmentu pokazuje visoku razinu posvećenosti scenskoj igri i u potpunosti nadilazi nazivnik amaterske predstave.

??????? ??????? ?? ?????č?? ???????? ? ???????? ?????????? ?? ???? ????ć ?? ????? ???? ????? ? ????????? „????“ ? ?????????? ?. ?. „????? ????ć-??ž?????ć“, ????????? ???????, ?. ?. ??????č??? ??????š?? ??????.

Dora je utjelovila lik Anne Frank na vrlo poetičan način ističući dobrotu kao dječju naivnost, te borbu sa vlastitim problemima i onima koji ju okružuju, a koji su sasvim normalni za djevojčicu njene dobi, ne odlazeći u patetičnost iskaza. Dora kroz skoro pa monodramsku formu svojom glumačkom vještinom preko sat vremena iznosi paletu emocija i još jednom nas prisjeća kako djelo „Dnevnik Anne Frank“ prikazuje surovu oprečnost između iskrenih dječjih pitanja i dvojbi te nemilosrdne i nestrpljive stvarnosti svijeta. Iako predstava ne pati od pogrešnih režijski rješenja, ova predstava ne bi zaokružila svoj smisao bez Dorine izvanredne izvedbe.

OSVRT NA OSTALE PREDSTAVE NA SUSRETU

?????? ?????? – ?? ?????Č?? ??????

Dramska predstava Tu povlačim liniju sastoji se od dva dijela odvojena video uradkom koji se svojom vizurom oslanja na likove prije i poslje. Prvi dio je autentični prikaz mladih ljudi smješteni u njihovu svakodnevnicu dok kroz komunikaciju među njima saznajemo o njihovim sklonostima, načinu gledanja na svijet i pogledima na vlastitu budućnost. Kostimom, razvojem zbivanjima i gestama oslikavaju stvarne likove vrlo slične današnjim djevojkama i prijateljicama iz školskog dvorišta i na taj način uvode nas u svijet njihove realnosti. Nakon kratkog filma koji kroz dinamični dokumentarizam prikazuje odrasle osobe, u stvari njihove majke i prijateljice, dramska radnja se zahuktava u scenski snažniji prikaz života odraslih žena koje su mlade glumice vrlo precizno glumački isprofilirale. Predstava je rađena kroz improvizaciju tijekom koje su se iskristalizirali likovi zrelih žena, konkretizirali njihovi postupci koji zapliću radnju u napetu sapunicu.

??????? ?????? ?. ?. ????? ??? – ???? ????Č?????

Plesna predstava Maca Papučarica koja sadrži u sebi dramske elemente koristeći tekst priče za djecu predškolskog uzrasta, zadivljujuće je jasna u svojoj strukturi i precizna u izvedbi. Znalački je iskorištena prisutnost iskusnih odraslih, zatim mladih i malih plesača. Likovi roditelja, djece i mačke nedvosmisleni su, kroz plesni medij koristeći i radne pokrete prate se jasne radnje sve u funkciji tekstualnog predloška. Radnja je linearna, lako se prati, edukativnog i šaljivog sadržaja. Ovo plesno ostvarenje koreografski je zaigrano i maštovito, dok je dojam izvedbe lakoća. Podrška kazališne kuće očituje se kroz uspješno izvedenu višenamijensku scenografiju, vizualno atraktivne kostimime, podrškom u oblikovanju svjetla i primjerenom glazbom. Komunikacija s publikom u ovom zanatski izbrušenom plesnom biseru uspostavljena je i prije početka predstave koja se prati u jednom dahu.

??????? ? ?????? ?????? ??? ???? – ???? ?? ?????

Predstava Solo za sedam započinje jednostavnim kretanjem kroz prostor istražujući načine bivanja zajedno na sceni. Svaki i najjednostavniji pomak fokusa izvođača ima duboko suptilno dramaturško značenje. Izmjenjuju se položaji tijela u prostoru u odnosu na prostor i u odnosu na druge izvođače, gradacijom se izgrađuje slojevita struktura koja prerasta u koreografski složene kompozicije. Kroz kratka sola koja tematiziraju osjećaj melankolije, sedam izvođača izlaže svoju intimu tražeći potporu i razumijevanje. Svaki zadatak predstavlja varijaciju teme bliske osobi koja ga je inicirala. Svatko za sebe kao osvješten pojedinac, a opet prisutan član skupine koja zajedno diše i radi, iskušava plesnu zajednicu tjelesnom praksom testirajući povjerenje svoje i njihovo. Pokret je mekan i fluidan. Pomno osmišljeni dueti koreografski i izvedbeno su dorađeni i precizni, u fumkciji razvoja plesnih kompozicija i znakovitih scenskih slika. Jasno se naznačava početak nove teme koja se razvija, doseže svoj vrhunac i ima očekivan ili neočekivan kraj. Na taj način održava se i dinamika prestave koja pulsira zajedno s izvođačima. Definicija prostora, raspored sola, dueta, angažmana cijelog ansambla kreativno i dosljedno ispunili su ideju zajedništva i kada je pojedinac sam. Predstava koja ni s čim ne zaostaje s plesnim izvedbama profesionalnih kompanija.

????Č?? ??????Š?? ?????? ?????, ??? ??. ????? ?????? – ???? ???????

Zaigrana i višeslojna predstava 2475 sekundi bavi se igranjem kazališta u kazalištu. Zanimljiva za sve one koji se bave teatrom, a edukativna i duhovita za gledatelje laike. Postupak potiče još od Plauta, kao i tema koju angažirani mladi glumci prizivaju na pozornici: davna vremena anfiteatara kroz koje se provlače urbane legende duhova napuštene djece koja su u tom prostoru potajno živjela. Kazališna fikcija se cijepa, umeće se okvir kome pripadaju isječci svakodnevnice vezani uz strukturu kazališta kao institucije, transformiraju se likovi prerušavanjem i iskakanjem iz uloge, uvode se intimne preokupacije vezane za skandalozno šarmantan svijet kazališta. Ulazak i izlazak iz prvotne fikcije naznačen je distancom glumca spram uloge, promjenom svjetla i kostimom i na taj način ostvarena je cijela plejada likova u kojima su mladi performeri vidljivo uživali. Vrlo opsežan zadatak s brojnim likovima i iznenadnim promjenama scena traže izrazitu koncentraciju i izvođača i publike.

??????Š?? ?????? ??? ? ????Ž???? – ????? ????

Kazališni studio HNK u Varaždinu donosi nam zanimljivu priču o romu koji se pokušava asimilirati u društvu. Priču o romu Elvisu pratimo kroz njegova prva školska poznanstva, prva zaljubljivanja, doživljavanje vršnjačkog i obiteljskog nasilja i sve što prati odrastanje jednog roma koji se pokuša izvući iz siromaštva. Kroz ovu predstavu on pokušava naći svoje mjesto u društvu i odmaknuti se od ustaljene stigmatizacije roma. U ovoj, tekstualno i tematski možda najzanimljivijoj predstavi, polaznici dramskog studija dižu svoj glas u svrhu osvještavanja problema pozicije roma u društvu zalagajući se za empatiju i pravo na jednaki/ljudski tretman svakog pojedinca.

??????Š?? ?????? ????? ?????????? ? – ??Ć ? ??????Š??

Zadrani su nas uveselili velikom ansambl predstavom “Noć u kazalištu” pod vodstvom uigranih Irene Bausović Tomljanović i Anđele Ćurković Petković. Radi se o komičnom komadu gdje se likovi iz raznih bajki namijenjenih kazališnom izvođenju slučajno nađu u tuđim pričama i pokušavaju pronaći izlaz kako bi se vratili u svoje priče, a da bi u tome uspjeli moraju surađivati jedni s drugima. Kao i u Donatolininom dramskom predlošku, tako i na sceni moraju surađivati sve dobne skupine od najstarijih do najmlađih i zajedno kreirati predstavu. U ovoj kombinaciji dobili smo jednu od najduhovitijih predstava na festivalu.

??? ?????? – ???? ?????

Kazališna skupina iz Zaprešića pokazala je vrlo zavidnu “ansambl igru” koja nas kroz vrlo dinamične scene provodi kroz djelo Mali princ. To klasično djelo uprizorili su na vrlo zanimljiv način poigravajući se sa svjetlima te konstruirajući scene iz njihovih tijela. Sa pedagoške strane se vidi kako se radu pristupalo da svaki glumac iskoristi scenu onoliko koliko mu se ona nudi, ne inzistirajući samo na govoru kao alatu glume. Sa vrlo malim naznakama simbola pojedinih scena dobiva se vrlo bajkovita I maštovita radnja koja pritom zadržava glavnu premisu ove fenomenalne pripovijetke.

??? ? Š??????? ??????? ?????? “????? ????Ć” – ?????????

Ova ozbiljna dramska skupina se na vrlo posvećen i studiozan način bavi pitanjem nasilja nad ženama. Kada kažem ozbiljna mislim na vrlo metodološki pristup temi. Glumački jedna od najjačih dramskih skupina na ovom festivalu. Predstava samim tekstom, pa i vrlo hermetičnom režijom, te tamnim osvijetljenjem I projekcijama ostavlja dojam prave komorne predstave. Ispitivanju problema se je prišlo vrlo hrabro I kao takvo je I izneseno na scenu. Bez velikih režijskih intervencija fokus je bio na priči I događajima stvarnih žrtava. Edukativno gledajući jedna od najbitnijih predstava festival.

??????? ?????? ???Č??? ??????Š?? ???????- ???????

Velike pohvale za dramski studio Dubrava koji se je uhvatio u koštac sa djelom Odiseja, te ga prilagodio svom uzrastu i kroz dijelove komada u vrlo zanimljivoj dramaturškoj formi prikazao djela junaka Odiseja.

Grčki bogovi se “igraju” pričajući priče slavnog junaka Odiseja dok čekaju da ponovno krenu dionizije.Predstava je vrlo atmosferična I naglasak je bio na prikazu pojedinih dijelova starog grčkog svijeta. Bez pretencioznosti, trudeći se samo ispričati priču ova kratka predstava poštuje norme heksametra, sama ulazi u intervenciju teksta te dodaje komične momente bliske I razumljive jedino ako poznajete grčku mitologiju. Razumljiva je I pitka za gledanje, sveukupno jedan zanimljiv a jednostavan prikaz grčke mitologije.